اما این سوال
همیشه مطرح است که از کجا متوجه شویم که مشکلات و ناملایماتی که بر ما وارد میشود؛ امتحان است یا عقوبت؟!
و یا به عبارتی
دیگر از کجا دریابیم که موارد پیش آمده، از سوی خدا، یا از طرف خود ما است؟!
چرا که گاهی ما در
انتساب این ناملایمات و مشکلات به خداوند، اشتباه
میکنیم. در بین مردم این جمله
معروف است که وقتی برای کسی مشکلی
پیش میآید به او میگویند
که خواست خدا بوده، خدا اینطور مقدر کرده و غیره.
حال آن که اینطور نیست چرا که در
مواردی، مشکلاتی که پیش میآید، نتیجه
اعمال خود ما است و
ربطی به خدا ندارد که عادت کردهایم همه مشکلات را به تعبیری به
گردن خدا میاندازیم.
خدای متعال در قرآن
کریم میفرماید:
«وَ ما
اَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ اَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُو عَن
كَثِیرٍ؛(1)
و آنچه از مصیبتها به شما برسد به خاطر گناهانى است كه خود كسب
كردهاید، و از بسیارى نیز در مىگذرد.
اگر انسان گناه و
معصیتی انجام داده باشد و بعد از آن دچار مشکلی بشود این مشکل تنبیه است و اگر
بدون گناه و معصیت دچار مشکل بشود همانند امامان معصوم (علیهمالسلام)،
امتحان الهی است.
خداوند در این آیه
انسان را به مسئله ارتباط بین گناهان و مصائب و بلایای دنیوى توجه میدهد.
كلمه "مصیبت" به معناى هر ناملایمتى است كه به انسان برسد، گویى از راه
دور به انسان میرسد.(2)
منظور از جمله
"فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ"، گناهان و زشتىها است. و معناى
جمله
"وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ"، این است كه خداوند بسیارى از همان گناهان و
زشتىهایتان را مىبخشد.
این بلایا به خاطر
گناهانى است كه مردم مىكنند، و پیدا شدن آن براى
این است كه خداوند نمونهاى از
آثار شوم اعمالشان را به ایشان بچشاند،
تا شاید به خود آیند و متوجه شوند.
در آیه کریمه
خداوند به این مسئله صراحت دارد که بسیاری از مصیبتها و بلایا
به خاطر گناهانی است
که مرتکب میشویم و در آخر آیه این نکته را
متذکر
میشود که توجه کنیم که تازه خدا
بسیاری از گناهان را میبخشد وگرنه باید
تمام زندگی را
در بلا و مصیبت میگذراندیم.
پس اگر انسان گناه
و معصیتی انجام داده باشد و بعد از آن دچار مشکلی
بشود این مشکل تنبیه است و اگر
بدون گناه و معصیت دچار مشکل بشود
همانند امامان معصوم (علیهمالسلام)،
امتحان الهی است.
منظور از مصیبت، هم
مصائب عمومى و همگانى از قبیل قحطى، گرانى، و
با، زلزله و امثال آن و هم مصائب فردی
که ناملایماتى است كه متوجه جان،
مال، فرزند و آبرو تك تك افراد مىشود؛ است. یعنی
مصائب و ناملایماتى كه
متوجه جامعه و شما مىشود، همه به خاطر گناهانى است كه
مرتكب
مىشوید، و خدا از بسیارى از آن گناهان درمىگذرد و شما را به جرم آن
نمىگیرد.
منظور از مصیبت، هم
مصائب عمومى و همگانى از قبیل قحطى، گرانى، وبا، زلزله و امثال آن و هم مصائب فردی
که ناملایماتى است كه متوجه جان، مال، فرزند و آبرو تك تك افراد مىشود؛ است. یعنی
مصائب و ناملایماتى كه متوجه جامعه و شما مىشود، همه به خاطر گناهانى است كه
مرتكب مىشوید، و خدا از بسیارى از آن گناهان درمىگذرد و شما را به جرم آن نمىگیرد.
بر اساس آیات
درمییابیم بین اعمال آدمى و نظام
عالم، ارتباطى خاص برقرار است. به طورى كه اگر جوامع بشرى عقائد و اعمال خود را بر طبق آنچه
كه فطرت اقتضاء دارد وفق دهند، خیرات به سویشان سرازیر و درهاى بركات به رویشان
باز مىشود، و اگر در این دو مرحله به فساد بگرایند، زمین و آسمان هم تباه مىشود،
و زندگیشان را تباه مىكند. و این سنت الهى است.
در نهایت این که
گناهان، هم آثار دنیوی و هم اخروی دارند. و این بلایا آثار سوء دنیایی گناهان است.
ولیکن بعضى از آن آثار به گناه کننده اصابت مىكند، و بعضى بخشوده مىشوند، و به
خاطر عواملى از قبیل صله رحم، صدقه، دعاى مؤمنین، توبه و امثال آن - كه در روایات
آمده - آثار آنها از گناه کننده برمىگردد.(3)
پینوشتها:
1- شوری، 30 .
2- مفردات راغب،
ماده " قدر" .
3- برگرفته از
تفسیر المیزان ذیل آیه شریفه .
گروه دین و اندیشه سایت تبیان
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط:
<-CategoryName->
:: برچسبها:
<-TagName->